Sign In

Blog Flomen

“FLOMEN”: flikker maar lekker over de muur en hopen dat het blijft plakken…

Eerst even kort iets over mezelf. Ik, Esmeralda van Santen, heb een eigen bemiddelingsbureau in de techniek, bouw en industrie en loop al 8 jaar mee in het vak. Ik heb twee werkgevers gehad, tot het moment kwam dat ik dacht: ik ga  dit zelf doen met concullega’s die transparant werken en dezelfde drive hebben.

Wat je tegenwoordig veel ziet, in deze krappe overspannen kandidatenmarkt, is dat mijn concurrenten (niet iedereen hoor, want ik wil niet iedereen over een kam scheren) zo veel mogelijk cv’s neergooien (flomen) bij (potentiële) werkgevers/opdrachtgevers. Soms is de vacature niet besproken met de desbetreffende kandidaat of hebben ze de kandidaat uberhaupt niet eens gesproken. Ik denk dat hier twee duidelijke oorzaken voor zijn en dat zijn de te behalen targets en het zo snel mogelijk generen van veel omzet.
Ontzettend veel bureaus werken op deze manier. Of je nu werkgever, kandidaat, recruiter of concurrent bent, wie wordt niet gek van deze manier van werken?

Een voorbeeld van “flomen”. In de vacaturetekst staat bijvoorbeeld het woord ‘ijzerwerker’ en in het cv van de kandidaat staat dit woord ook. We “flomen” vervolgens zonder na te denken het cv door naar de opdrachtgever, die vervolgens ons werk moet gaan doen, namelijk het matchen en het cv en de intrinsieke eigenschappen goed doornemen. Dit is natuurlijk, naar mijn mening, niet de bedoeling, want dit is ons werk.

Wij moeten de werkgever zo bedienen dat wij het voorwerk hebben gedaan. Dat betekent dat wij de volgende zaken duidelijk moeten hebben voordat het cv naar de werkgever gaat:

  • Welke intrinsieke eigenschappen passen bij welke
    bedrijfscultuur?
  • Naar welk soort bedrijf is de kandidaat op zoek?
  • Wat zijn de ambities van de kandidaat?
  • Welke kernwaarden vindt de kandidaat belangrijk?
  • Welk soort werkzaamheden wil de kandidaat uitvoeren?
  • Welk salaris wil de kandidaat verdienen?
  • Naar welke persoonlijkheid is de werkgever op zoek?
  • Welke competenties vindt de werkgever belangrijk?
  • Welk salaris wil de werkgever betalen?

Wij dienen de vacature altijd eerst door te nemen met de kandidaat (maar natuurlijk ook eerst met de werkgever zelf). Op basis van het gesprek met de kandidaat en de antwoorden op voornoemde vragen maken wij een profielschets van de kandidaat. Deze profielschets gaat vervolgens samen met het cv van de kandidaat naar de werkgever.

Omdat er zo veel “geflomt” wordt, duurt het uiteindelijk veel langer voordat je resultaat behaalt en ontstaat er veel irritatie bij werkgever en kandidaat. Dit zorgt er naar mijn mening voor dat andere bureaus, die niet “flomen” en wel de tijd nemen en het voorwerk doen, moeilijker binnenkomen of aan kandidaten komen, omdat het imago van de markt op deze manier verpest wordt.

Ook in verband met de AVG-wetgeving moet je met de kandidaat bespreken waar je het cv voorlegt en of hij/zij daarmee akkoord gaat. Vaak worden kandidaten voorgesteld aan bedrijven waar ze al eerder op gesprek zijn geweest, maar waar ze uiteindelijk niet verder mee zijn gegaan, bijvoorbeeld omdat de match er niet was. Dit is voor zowel de kandidaat als de werkgever natuurlijk erg vervelend, bovendien denk ik dat het je imago als bureau ook niet goed doet.
Beste concurrenten; praat met je kandidaten over waar ze al geweest zijn of eventueel zijn afgewezen. Zo voorkom je veel werk en minder irritatie bij klant en kandidaat.

“Mailbommen” van werkgevers/opdrachtgevers, herken je dit? Een aantal van mijn opdrachtgevers herkent dit zeker. Ze worden wel 35 keer per dag gebombardeerd met een e-mail met 10 toppers voor één vacature.

Ik heb het dan ook over vacatures waar de opdrachtgever één persoon zoekt. Dit werkt natuurlijk niet bij deze vacatures. Een werkgever heeft geen tijd voor dit soort e-mails: ze krijgen er soms wel 20 per dag binnen en verplaatsen hem gelijk naar de prullenbak.
De klant heeft geen tijd om ons werk te gaan doen en het lijkt me in deze krappe arbeidsmarkt zeer onwaarschijnlijk dat er 10 toppers zijn voor één specifieke vacature…

Toch zijn er vaak opdrachtgevers die hier niet intrappen en daarom vervolgens geen vertrouwensband met je aangaan en je e-mail waarschijnlijk niet eens lezen. Wat wel het resultaat van “flomen” is, is dat klanten naar opdrachtgevers gaan denken: oh, daar heb je weer zo’n bureau. Wil jij ook “zo’n bureau” zijn? Ik niet!

Ik heb gemerkt dat het mailen van  één cv met een persoonlijke intro waarin naar voren komt dat je de vacature hebt doorgenomen en besproken met je kandidaat, in plaats van een top 10 kandidaten, dit de opdrachtgever wel aanspreekt.

Beste concurrenten/mede-recruiters/bureaus; we zijn dit vak toch gaan doen om de juiste match te realiseren bij mooie werkgevers?.
Ik begrijp natuurlijk wel dat iedereen wil scoren,  brood op de plank moet hebben en dat de kachel bij iedereen moet roken. Natuurlijk is het wel gemakkelijk om de klant het werk te laten doen, maar dat moet niet de drijfveer zijn om maar cv’s te “flomen”.
Ik wil natuurlijk niet al mijn concurrenten/concullega’s generaliseren, maar mijn gevoel is dat het overgrote deel op het moment toch echt wel aan het “flomen” is!

Ik persoonlijk weiger hieraan mee te doen en ben heel erg blij dat ik mijn eigen manier van werken kan toepassen, zonder dat iemand of iets mij daar in remt, en dat ik kan kiezen met welke collega’s ik  ga samenwerken om het “flomen” tegen te gaan.

Je wilt toch ook dat, op het moment dat de markt weer omslaat en er weer een overvloed aan goede kandidaten is, je dan kandidaten te werk kan stellen binnen jouw opgebouwde klantenbestand, omdat jij de juiste mensen voorstelt en niet aan het “flomen” bent geweest en ook nog een marktconforme-fee hanteert.

Het gaat er bij mij om een samenwerking voor een langere tijd met mijn klanten aan te gaan en niet om binnen een korte tijd iemand te “flomen” om maar zo veel en zo snel mogelijk geld te verdienen.

Mensen; ga normaal met elkaar om, daar krijg je veel meer voor terug! Vertrouw de juiste mensen, gun mensen iets zonder er meteen geld voor te vragen, wees transparant met alle mensen en werk samen met de juiste personen. Zo hoort ons vak naar mijn mening te zijn.

Het is een vak voor mensen, door mensen en met mensen; vergeet dit niet! Cv’s naar binnen schuiven, oftewel “flomen”, is geen kunst!